Rehberlik Servisi Nedir?

Rehberlik Servisi Nedir?

25.10.2021 343

REHBERLİK SERVİSİ NEDİR...

 

PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK NEDİR?

Rehberlik,

Bireyi tanımak ve kendisine tanıtmaktır.

 Kişinin kendi problemlerini kendisinin çözmesi,

Gerçekçi kararlar alması,

 Yetenek ilgi ve isteklerini geliştirmesi,

 Kendisiyle uyum içinde olması

 Kendini gerçekleştirebilmesi için yapılan sistemli, bilimsel ve profesyonel yardım sürecidir.

Her bireyin kendi ilgi, yetenek istek ve kişiliğinin kuvvetli ve zayıf yanlarını tanımasına yardım etmektir.

 Çevresine dengeli ve sağlıklı bir uyum yapması ve böylece kendini gerçekleştirmesi için,uzman kişilerce bireye yapılan psikolojik yardımlardır.

REHBERLİK İLKELERİ

  • Gönüllülük Esastır : Zorla kimseye rehberlik yapılmaz. Acil durumlar hariçtir.
  • Gizlilik Esastır. Tüm PDR hizmetlerinde etik kurallar gereği gizlilik geçerlidir. Başvuran öğrencilere ait kişisel bilgiler kendi isteği onayı ya da bilgisi dışında (kendisine veya çevresine bir zarar verme ihtimali ve yasal yükümlülükler dışında)  kesinlikle hiçbir kişi, birim ya da kurum ile paylaşılmaz.
     
  • Özerklik Esastır.
  • Yaşam boyu bireye sunulur. Rehberlik hizmetleri koruyucu ve geliştirici bir fonksiyona sahiptir. Gelişim doğumdan ölüme kadar devam eden bir süreçtir. Bu süreçte, her gelişim döneminin kendine özgü görevlerinin yerine getirilmesinde bireyler zaman zaman yardıma ihtiyaç duyabilir. Dolayısıyla bireyin yaşamı boyunca atacağı adımlarda sağlıklı kararlar alabilmesi için bu hizmetlerden yararlanmaya ihtiyacı vardır.


  • Bireysel farklılıklara saygı gösterir. Kişisel farklılıklara saygı esastır. İnanç, değer ve özellikleri ne olursa olsun, öğrenciler her zaman ve her koşulda saygıya layık bireylerdir.
     
  • Rehberliğin merkezinde birey vardır. Danışanlarla ilgili konu ve sorunlar içtenlikle ele alınır, ilgili konu üzerinde duygu ve düşüncelerin gerçekçi ve dürüst bir biçimde dile getirilmesine önem verilir.
     
  • Tüm öğrencilere sunulur. Rehberliğin amacıda bireyin kendisini gerçekleştirmesine yardımcı olmaktır. Bu nedenle her birey için rehberlik hizmetleri açık olmalıdır. Rehberlik hizmetlerini sadece normalden sapanlara, özürlü ya da uyumsuz bireylere verilen bir yardım hizmeti olarak da görmemek gerekir. Rehberlik hizmetleri, koruyucu bir hizmet olduğundan sıkıntıya düşen herkes bu hizmetlerden yararlanabilir.

·         Eğitimden ayrılamaz bir parçadır. Eğitimin, öğretim ve yönetim gibi geleneksel iki işlevinin yanında gelişmekte olan rehberlik hizmetleri üçüncü temel ayağını oluşturmaktadır. Rehberlik hizmetleri yürütülürken eğitimin diğer fonksiyonları ile ahenk içerisinde olmasına dikkat edilmelidir. Rehberlik hizmetleri bir eğitim hizmeti olarak düşünülmeli, eğitimden ayrı ama eğitim için yürütülen bir hizmet olarak anlaşılmamalıdır.

 



PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK HİZMETLERİNİN AMACI NEDİR?

Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Servisi; öğrencilerin kendilerini tanıma, kabul etme ve geliştirmeleri, bulundukları ortamı ve çevreyi tanımaları, bulundukları ortamda ne yapabileceklerini kavramaları, kendilerini gerçekleştirmeleri, kendilerinde var olan tüm yeteneklerin ortaya konulması için gerekli yeterlikleri ve yaşam becerilerini kazanmalarında ve sosyalleşme sürecini kolaylaştırmada onlara rehberlik yapar ve psikolojik destek verir.

 

 

REHBERLİK SERVİSİNDEN HANGİ KONULARDA YARDIM ALABİLİRSİNİZ...

 

PROBLEM  ALANLARINA GÖRE REHBERLİK

•      Eğitsel rehberlik

•      Mesleki rehberlik

•      Kişisel- sosyal rehberlik olarak bir sınıflandırma yapılmıştır.

A. Eğitsel Rehberlik

            Eğitsel rehberlik hizmetlerinin genel amaçlarını, öğrencinin okula ve okulun bulunduğu çevreye uyum sağlaması, etkin ders çalışma becerilerini kazanması, eğitsel kararlar vermesi ve seçimler yapması, başarıyı engelleyen etmenleri azaltma ya da ortadan kaldırma, öğrencilerin ilgi, yetenek ve eğitim özelliklerine uygun bir eğitsel ortam oluşturma, okul yaşamı ile mesleki yaşamı arasındaki ilişkiyi sağlama oluşturmaktadır.

        Eğitsel Rehberlik Hizmetlerinin Kapsamı

·         Verimli ders çalışma teknikleri

·         Ders çalışma planı hazırlama

·         Sınav kaygısı ile baş etme

·         Motivasyon

·         Öğrenme stilleri

·         Zamani etkili kullanma becerisi

B. Mesleki Rehberlik

            Mesleki rehberlik bu anlamda bireyi tanıma, meslek alanlarını tanıma ve bireyin kişisel özellikleri ile mesleklerin gerektirdiği özellikler arasındaki bağlantıyı kurarak kendine en uygun mesleği seçmesine yardım etme olarak üç aşamada gerçekleştirilmektedir.

       Mesleki Rehberlik Hizmetlerinin Kapsamı

·         Üst öğrenim kurumları

·         Sınavlar

·         Meslekler ve meslek seçimi

·         Alan seçimi

·         Hedef belirleme

·          

C. Kişisel Rehberlik

            Kişisel rehberlik öğrencilerin " kişisel- soysal" gelişim ihtiyaçlarını karşılamak ve böylece onların kişisel gelişim ve uyumlarına yardımcı olmak amacıyla yürütülecek hizmetlerdir.

Kişisel Rehberlik Hizmetlerinin Kapsamı

–     Atılganlık becerilerini geliştirme

–     Günlük yaşam becerileri geliştirme

–     İletişim becerileri geliştirme

–     Sorun çözme becerileri geliştirme

–     Öfkeyle baş etme becerileri geliştirme

–     Kaygıyla baş etme becerileri geliştirme

–     Çatışma çözme becerileri geliştirme

–     Karar verme becerileri geliştirme

–     Zaman yönetimi becerileri geliştirme

–     Öz saygı geliştirme

–     Sorumluluk ve görev bilinci geliştirme

–     Oto kontrol becerileri geliştirme

–     Özgüven becerileri geliştirme

REHBERLİK SERVİSLERİNDE HANGİ HİZMETLER VERİLİR?

A.Psikolojik Danışma Hizmeti

            Bireyin karar verme ve problem çözme ihtiyaçlarını karşılayarak gelişim ve uyumunu sürdürmesine yardımcı olmak amacıyla bireyle yüz yüze kurulan psikolojik yardım ilişkisidir.Bu yardımı alan kişiye "Danışan",yardımı veren kişiye "Psikolojik Danışman" denir.Okullarda psikolojik danışma hizmetinden ,çeşitli uyum sorunlarını çözmek isteyen ,başarısızlık,karar verme güçlüğü,vb. problemleri olan öğrenciler olduğu kadar kendini tanımak ve geliştirmek isteyen herkes yararlanabilir.

B.Oryantasyon Hizmeti (Yeni Ortama Alıştırma)

            Bu hizmet bir okula yeni başlayan öğrencilere, eğitim yılı başında okulu, kurallarını, işleyişini tanıtmak,okul ve o çevrede ihtiyaçlarını nasıl karşılayacakları hakkında bilgi vermek ve böylece yeni girdikleri ortama kısa sürede alışmalarına yardımcı olmak üzere yapılan çalışmalardır.

C. Bireyi Tanıma Hizmeti

            Öğrencinin gelişimine ve uyumuna yardımcı olabilmek için onu tanımak gereklidir.Bireyi tanımada amaç,bireyin kendini tanıması,kendi özellikleri hakkında bilinçlenmesi,kendini zayıf ve kuvvetli yönleriyle görüp kabul etmesini sağlamaktır.Tanıma hizmetlerinde en önemli görev sınıf öğretmenine düşer.

D. Bilgi Toplama ve Yayma Hizmeti

            Öğrencinin gerek duyabileceği her türlü bilgiyi onun yararlanmasına sunmak  için yapılan çalışmalardır. Ör: üst eğitim kurumları,üniversiteler ve koşulları, sınav bilgilendirmeleri, okuldaki ve çevredeki eğitsel ve kültürel etkinlikler vb.

E. Yöneltme ve Yerleştirme Hizmetleri

            Öğrencinin kendine uygun bir eğitim kurumuna, branşa,işe ya da mesleğe yönelmesi ve o konuma yerleşmesi için yapılabilecek yardım hizmetleridir.

F. İzleme ve Değerlendirme Hizmeti

            Yapılan önceki hizmetlerin bir devamı gibi düşünülebilir. Yöneltme ve yerleştirme sürecinin sonucu ne olmuştur? Psikolojik danışma yardımı alan öğrencide bu hizmetin sonucu beklenen değişiklik gerçekleşmiş midir?

G.Müşavirlik (Konsültasyon) Hizmeti

            Okuldaki rehberlik uzmanının ,öğretmen ve yöneticilerin ortak bir rehberlik anlayışı kazanmaları,bu alanlardaki bilgi ve becerilerini artırmaları için onlara yardımcı olmasıdır.Bir diğer deyişle okuldaki rehberlik uzmanı ile öğrencinin eğitimi ve yetiştirilmesi ile ilgili bir yada daha fazla sayıda kişinin (öğretmen,yönetici,veli...) işbirliği içinde, öğrencinin gelişmesine yönelik olarak kurdukla

 

REHBERLİK SERVİSİ İLE İLGİLİ YANLIŞ BİLİNENLER...

Psikolojik danışma ve rehberlik yardımı bireye tek yönlü olarak doğrudan yapılan bir yardım değildir.

Psikolojik danışma ve rehberliğin temelinde bireye acımak, onu kayırmak, her sıkıntıya düştüğünde bireye kanat germek gibi bir anlayış yoktur.

Psikolojik danışma ve rehberlik bireyin sadece duygusal yanı ile ilgilenmez.

Psikolojik danışma ve rehberlikte kullanılan bütün yöntemler ve teknikler amaç değil, sadece araçtır.

Psikolojik danışma ve rehberlik bir disiplin görevi değildir; rehberlik yargılamaz ve ceza vermez.

Rehberlik yardımı sadece "sorunlu" öğrencilere verilen bir yardım değildir.

Psikolojik danışma ve rehberlik her türlü problemi hemen çözebilecek sihirli bir güce sahip değildir.

 

REHBERLİK SERVİSİNE İHTİYACINIZ OLDUĞUNU NASIL ANLAYACAKSINIZ?

  • Yaşamım nereye doğru gidiyor diye endişeleniyorsanız,
  • Kimseye anlatamadığınız fakat birileriyle paylaşmak gerekliliği hissettiğiniz duygu ve düşünceleriniz olduğuna inanıyorsanız,
  • Nasıl ders çalışacağınızı bilemiyorsanız,
  • Kendinizi daha iyi tanımak istiyorsanız,
  • Ödevlerinizi yapıp, derslerinize çalıştığınız halde, başarısız olduğunuzu düşünüyorsanız,
  • Ortaokul yıllarında başarılı biri olmama rağmen şu an derslerde zorluk çekiyorum diyorsanız,
  • Kendinize özgü mesleki bir alan seçmek ve hedeflerinizi belirlemek istiyorsanız,
  • Hayatınızda bir şeylerin ters gittiğini düşünüyorsanız,
  • İnsanlarla daha etkili iletişim kurmak ve duygularınızı etkili şekilde ifade etmek istiyorsanız,
  • Çoğu zaman moraliniz bozuk ise ve kendinizi üzgün hissediyorsanız,
  • Bugünlerde aşırı derecede stresli ve kaygılıyım diyorsanız,
  • Bulunduğunuz ortama hala uyum sağlayamadığınızı düşünüyorsanız,

Bu ve buna benzer duygu ve düşünceler içinde iseniz, okul rehberlik servisimize başvurabilirsiniz :)

 

MEHMET SAİT AYDOSLU ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ OLARAK

 

Hedeflerimiz
Kendi özelliklerini tanıyan,

 Kendine güvenen,

 Kendisi ve çevresi ile barışık,

Başkalarının farklılıklarını kabullenen,

 Olumlu ilişkiler kuran,

Arkadaş ilişkileri ve okul yaşamı boyunca karşılaşabileceği güçlüklerde kendi adına karar verebilen

Sorunları çözmek için çaba harcayan,

Kendi ilgi ve yeteneklerini göz önünde bulundurarak hayatını yönlendiren,

 Hatalarını fark eden, eksikliklerini kabul eden,

 Kendine ve başkalarına saygılı, duyarlı davranan,

 Sorumluluk alan,

 İlkeleri olan ve sorgulayıcı,

 Eleştirici bakış açısıyla düşünen sağlıklı ve mutlu bireyler yetiştirmektir.

Öğrencilerimizin zihinsel, duygusal ve sosyal yönden en üst düzeyde gelişmelerine yardımcı olmaktır.

Amaçlarımız

  • Anne-baba, öğretmen ve arkadaş ilişkilerinde empatik iletişim kurma becerisinin geliştirilmesine yardımcı olmak
  • Etkin dinleme ve kendini ifade etme becerilerini kazanmalarını sağlamak
  • Birey olarak sorumluluk almalarına ve problem çözme becerisi geliştirmelerine destek olmak
  • Öğrencinin duygu, düşünce ve davranışlarını tanımasına yardımcı olmak
  • Öğrencinin benlik algısını tanımasını ve olumlu bir benlik kavramı geliştirmesini sağlamak
  • Öğrencinin ilgi ve yeteneklerini tanımasına ve içten denetimli bir tutum kazanmasına yardımcı olmak
  • Öğrencilerin hedeflerini belirlemelerine ve hedef oluşturmalarına yardımcı olmak, amaç belirlemenin önemini kavratmak
  • Zamanı etkin kullanabilme becerisi kazandırmak