REHBERLİK SERVİSİ NEDİR...
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK NEDİR?
Rehberlik,
Bireyi tanımak ve kendisine tanıtmaktır.
Kişinin kendi problemlerini kendisinin çözmesi,
Gerçekçi kararlar alması,
Yetenek ilgi ve isteklerini geliştirmesi,
Kendisiyle uyum içinde olması
Kendini gerçekleştirebilmesi için yapılan sistemli, bilimsel ve profesyonel yardım sürecidir.
Her bireyin kendi ilgi, yetenek istek ve kişiliğinin kuvvetli ve zayıf yanlarını tanımasına yardım etmektir.
Çevresine dengeli ve sağlıklı bir uyum yapması ve böylece kendini gerçekleştirmesi için,uzman kişilerce bireye yapılan psikolojik yardımlardır.
REHBERLİK İLKELERİ
· Eğitimden ayrılamaz bir parçadır. Eğitimin, öğretim ve yönetim gibi geleneksel iki işlevinin yanında gelişmekte olan rehberlik hizmetleri üçüncü temel ayağını oluşturmaktadır. Rehberlik hizmetleri yürütülürken eğitimin diğer fonksiyonları ile ahenk içerisinde olmasına dikkat edilmelidir. Rehberlik hizmetleri bir eğitim hizmeti olarak düşünülmeli, eğitimden ayrı ama eğitim için yürütülen bir hizmet olarak anlaşılmamalıdır.
PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK HİZMETLERİNİN AMACI NEDİR?
Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Servisi; öğrencilerin kendilerini tanıma, kabul etme ve geliştirmeleri, bulundukları ortamı ve çevreyi tanımaları, bulundukları ortamda ne yapabileceklerini kavramaları, kendilerini gerçekleştirmeleri, kendilerinde var olan tüm yeteneklerin ortaya konulması için gerekli yeterlikleri ve yaşam becerilerini kazanmalarında ve sosyalleşme sürecini kolaylaştırmada onlara rehberlik yapar ve psikolojik destek verir.
REHBERLİK SERVİSİNDEN HANGİ KONULARDA YARDIM ALABİLİRSİNİZ...
PROBLEM ALANLARINA GÖRE REHBERLİK
• Eğitsel rehberlik
• Mesleki rehberlik
• Kişisel- sosyal rehberlik olarak bir sınıflandırma yapılmıştır.
A. Eğitsel Rehberlik
Eğitsel rehberlik hizmetlerinin genel amaçlarını, öğrencinin okula ve okulun bulunduğu çevreye uyum sağlaması, etkin ders çalışma becerilerini kazanması, eğitsel kararlar vermesi ve seçimler yapması, başarıyı engelleyen etmenleri azaltma ya da ortadan kaldırma, öğrencilerin ilgi, yetenek ve eğitim özelliklerine uygun bir eğitsel ortam oluşturma, okul yaşamı ile mesleki yaşamı arasındaki ilişkiyi sağlama oluşturmaktadır.
Eğitsel Rehberlik Hizmetlerinin Kapsamı
· Verimli ders çalışma teknikleri
· Ders çalışma planı hazırlama
· Sınav kaygısı ile baş etme
· Motivasyon
· Öğrenme stilleri
· Zamani etkili kullanma becerisi
B. Mesleki Rehberlik
Mesleki rehberlik bu anlamda bireyi tanıma, meslek alanlarını tanıma ve bireyin kişisel özellikleri ile mesleklerin gerektirdiği özellikler arasındaki bağlantıyı kurarak kendine en uygun mesleği seçmesine yardım etme olarak üç aşamada gerçekleştirilmektedir.
Mesleki Rehberlik Hizmetlerinin Kapsamı
· Üst öğrenim kurumları
· Sınavlar
· Meslekler ve meslek seçimi
· Alan seçimi
· Hedef belirleme
·
C. Kişisel Rehberlik
Kişisel rehberlik öğrencilerin " kişisel- soysal" gelişim ihtiyaçlarını karşılamak ve böylece onların kişisel gelişim ve uyumlarına yardımcı olmak amacıyla yürütülecek hizmetlerdir.
Kişisel Rehberlik Hizmetlerinin Kapsamı
– Atılganlık becerilerini geliştirme
– Günlük yaşam becerileri geliştirme
– İletişim becerileri geliştirme
– Sorun çözme becerileri geliştirme
– Öfkeyle baş etme becerileri geliştirme
– Kaygıyla baş etme becerileri geliştirme
– Çatışma çözme becerileri geliştirme
– Karar verme becerileri geliştirme
– Zaman yönetimi becerileri geliştirme
– Öz saygı geliştirme
– Sorumluluk ve görev bilinci geliştirme
– Oto kontrol becerileri geliştirme
– Özgüven becerileri geliştirme
REHBERLİK SERVİSLERİNDE HANGİ HİZMETLER VERİLİR?
A.Psikolojik Danışma Hizmeti
Bireyin karar verme ve problem çözme ihtiyaçlarını karşılayarak gelişim ve uyumunu sürdürmesine yardımcı olmak amacıyla bireyle yüz yüze kurulan psikolojik yardım ilişkisidir.Bu yardımı alan kişiye "Danışan",yardımı veren kişiye "Psikolojik Danışman" denir.Okullarda psikolojik danışma hizmetinden ,çeşitli uyum sorunlarını çözmek isteyen ,başarısızlık,karar verme güçlüğü,vb. problemleri olan öğrenciler olduğu kadar kendini tanımak ve geliştirmek isteyen herkes yararlanabilir.
B.Oryantasyon Hizmeti (Yeni Ortama Alıştırma)
Bu hizmet bir okula yeni başlayan öğrencilere, eğitim yılı başında okulu, kurallarını, işleyişini tanıtmak,okul ve o çevrede ihtiyaçlarını nasıl karşılayacakları hakkında bilgi vermek ve böylece yeni girdikleri ortama kısa sürede alışmalarına yardımcı olmak üzere yapılan çalışmalardır.
C. Bireyi Tanıma Hizmeti
Öğrencinin gelişimine ve uyumuna yardımcı olabilmek için onu tanımak gereklidir.Bireyi tanımada amaç,bireyin kendini tanıması,kendi özellikleri hakkında bilinçlenmesi,kendini zayıf ve kuvvetli yönleriyle görüp kabul etmesini sağlamaktır.Tanıma hizmetlerinde en önemli görev sınıf öğretmenine düşer.
D. Bilgi Toplama ve Yayma Hizmeti
Öğrencinin gerek duyabileceği her türlü bilgiyi onun yararlanmasına sunmak için yapılan çalışmalardır. Ör: üst eğitim kurumları,üniversiteler ve koşulları, sınav bilgilendirmeleri, okuldaki ve çevredeki eğitsel ve kültürel etkinlikler vb.
E. Yöneltme ve Yerleştirme Hizmetleri
Öğrencinin kendine uygun bir eğitim kurumuna, branşa,işe ya da mesleğe yönelmesi ve o konuma yerleşmesi için yapılabilecek yardım hizmetleridir.
F. İzleme ve Değerlendirme Hizmeti
Yapılan önceki hizmetlerin bir devamı gibi düşünülebilir. Yöneltme ve yerleştirme sürecinin sonucu ne olmuştur? Psikolojik danışma yardımı alan öğrencide bu hizmetin sonucu beklenen değişiklik gerçekleşmiş midir?
G.Müşavirlik (Konsültasyon) Hizmeti
Okuldaki rehberlik uzmanının ,öğretmen ve yöneticilerin ortak bir rehberlik anlayışı kazanmaları,bu alanlardaki bilgi ve becerilerini artırmaları için onlara yardımcı olmasıdır.Bir diğer deyişle okuldaki rehberlik uzmanı ile öğrencinin eğitimi ve yetiştirilmesi ile ilgili bir yada daha fazla sayıda kişinin (öğretmen,yönetici,veli...) işbirliği içinde, öğrencinin gelişmesine yönelik olarak kurdukla
REHBERLİK SERVİSİ İLE İLGİLİ YANLIŞ BİLİNENLER...
Psikolojik danışma ve rehberlik yardımı bireye tek yönlü olarak doğrudan yapılan bir yardım değildir.
Psikolojik danışma ve rehberliğin temelinde bireye acımak, onu kayırmak, her sıkıntıya düştüğünde bireye kanat germek gibi bir anlayış yoktur.
Psikolojik danışma ve rehberlik bireyin sadece duygusal yanı ile ilgilenmez.
Psikolojik danışma ve rehberlikte kullanılan bütün yöntemler ve teknikler amaç değil, sadece araçtır.
Psikolojik danışma ve rehberlik bir disiplin görevi değildir; rehberlik yargılamaz ve ceza vermez.
Rehberlik yardımı sadece "sorunlu" öğrencilere verilen bir yardım değildir.
Psikolojik danışma ve rehberlik her türlü problemi hemen çözebilecek sihirli bir güce sahip değildir.
REHBERLİK SERVİSİNE İHTİYACINIZ OLDUĞUNU NASIL ANLAYACAKSINIZ?
Bu ve buna benzer duygu ve düşünceler içinde iseniz, okul rehberlik servisimize başvurabilirsiniz :)
MEHMET SAİT AYDOSLU ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ OLARAK
Hedeflerimiz
Kendi özelliklerini tanıyan,
Kendine güvenen,
Kendisi ve çevresi ile barışık,
Başkalarının farklılıklarını kabullenen,
Olumlu ilişkiler kuran,
Arkadaş ilişkileri ve okul yaşamı boyunca karşılaşabileceği güçlüklerde kendi adına karar verebilen
Sorunları çözmek için çaba harcayan,
Kendi ilgi ve yeteneklerini göz önünde bulundurarak hayatını yönlendiren,
Hatalarını fark eden, eksikliklerini kabul eden,
Kendine ve başkalarına saygılı, duyarlı davranan,
Sorumluluk alan,
İlkeleri olan ve sorgulayıcı,
Eleştirici bakış açısıyla düşünen sağlıklı ve mutlu bireyler yetiştirmektir.
Öğrencilerimizin zihinsel, duygusal ve sosyal yönden en üst düzeyde gelişmelerine yardımcı olmaktır.
Amaçlarımız